Wij zijn opgericht!!!

In 2023 is Stichting Snorhaar opgericht. Behoefte om meer aandacht te geven aan dierenwelzijn en het feit dat er in Utrecht geen opvang voor wilde dieren is maakt dat we met dit project zijn begonnen.

Met de oprichting begint het hele feest. Nu kan alles administratief in gang gezet worden. We zijn in gesprek met de provincie omdat het opvangen van wilde dieren in Nederland niet zomaar mag. Voor het dierenwelzijn en voor het welzijn van degene die voor de stichting actief zullen worden willen we de basis zo goed mogelijk maken.

Op dit moment hebben we 15 vrijwilligers die meedenken over de structuur van Stichting Snorhaar. We hebben een groep voor Fondsenwerving, Social Media, Netwerkanalyse en daar komen steeds meer thema’s bij.

Stap voor stap  zal de stichting zich ontwikkelen, houdt deze pagina in de gaten voor alle persoonlijke en organisationele stappen die gezet worden. Laat ons vooral weten als je leuke ideeën hebt of graag wil meedenken! info@stichtingsnorhaar.nl

We hopen van je te horen.

Leren hanteren

Om in Nederland bedrijfsmatig met dieren te werken heb je een vakbekwaamheid nodig. Deze vakbekwaamheid haal je door een cursus te volgen en een examen te doen. Vol goede moed heb ik me ingeschreven bij Yuverta voor vakbekwaam houder (overige) zoogdieren. Maar tsja, wat zijn nou “overige zoogdieren”? Toch een allegaartje van dieren; hamsters, muizen, ratten, maar ook dieren die je in het dagelijkse leven niet zo snel tegen komt; Sugarglider, Nijlroezet, Alpaca…

Gelukkig kwam deze selectie niet terug in het praktijk examen , ik had al moeite zat met die cavia die het hele hok rondrende. Omdat het een online cursus was moest ik zelf de praktijklessen organiseren. Dat is lastig als je geen hamsters in huis hebt en niemand met konijnen kent. Dus ben ik in Utrecht maar de kinderboerderijen afgegaan om daar te oefenen met het hanteren en bestuderen van de dieren. Leuk om de diversiteit aan dieren te zien in de verschillende kinderboerderijen, maar het voelt toch gek om daar als volwassene alleen rond te lopen. Ik wilde ook weer niet in de lokale krant komen als “de konijnenoppakker van Utrecht is weer gespot”.

Al met al gaf de oefening wat vertouwen tijdens het examen en is het eerste officiele certificaat binnen. Nu bezig met de vakbekwaamheid Honden en Katten. Dus honden van Utrecht, pas op, voor je het weet ben je opgetild!

konijn niet oppakken

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkeling van Stichting Snorhaar? Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief

Het Bestuur

Het bestuur van Stichting Snorhaar doet het werk onbezoldigd.

Voorzitter:               Katie Minderhoud
Secretaris:               Frederike Lijffijt
Penningmeester:  Stef Arens

Stichting Snorhaar is een stichting, opgericht op 31 maart 2023.
Kvk: 897 997 20
RSIN: 8651 145 35
Bank: NL54 BUNQ 2088 8742 08

Het Beleid

Het doel van Stichting Snorhaar is het opvangen van inheemse wilde dieren die door ziekte of verwonding tijdelijk niet in de natuur kunnen leven. In het begin richten we ons hierbij met name op egels, eekhoorns, hazen en konijnen. Wat we precies willen doen en hoe we dat gaan doen kun je hier verder lezen in ons beleid.